-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36854 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

چرا نام امامان در قرآن مجيد نيامده است ؟
شيوه قرآن مجيد در رابطه با ايمه هدي ( ع ) به ويژه اميرالمومنين ( ع ) و خانواده آن حضرت اين است كه به معرفي ( ( شخصيت ) ) ممتاز و برجستگي هاي آنان بپردازد نه به معرفي ( ( شخص ) ) . اين شيوه حكمت هاي متعددي دارد كه برخي از آنها به اختصار بيان خواهد شد .در اينجا دو زمينه براي گفت و گو وجود دارد : موارد وچگونگي معرفي شخصيت اهلبيت ( ع ) و حكمت و سراين روشن . الف ) موارد وچگونگي معرفي شخصيت اهلبيت ( ع ) در قرآن : قرآن مجيد در موارد متعددي پرده از امتيازات و ويژگيهاي رفتاري ايمه هدي ( ع ) بويژه اميرالمومنين ( ع ) برداشته است ازجمله : 1- ( ( ويطعمون الطعام علي مسكينا و يتيما و اسيرا ) ) ، ( الانسان ، آيه 9 ) مفسرين بزرگ شيعه وسني آورده اند كه اين آيه در شان اميرالمومنين ( ع ) و خانواده ايشان است و مساله روزه داري حضرت علي ( ع ) و ....و دادن افطار خود به مسكين يتيم و اسير در سه شب متوالي را به طور متواتر نقل كرده اند .2- ( ( انما يريدالله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا ) ) ، ( احزاب ، آيه 33 ) در خصوص اين آيه مقالات و كتب متعددي نگاشته شده و در اينكه شامل حضرت علي ( ع ) وفاطمه ( س ) و حسين ( ع ) است نزد شيعه و سني هيچ اختلافي نيست تنها اختلاف در شمول آن نسبت به همسران پيامبر ( ص ) كه با ادله متعددي علماي شيعه شمول آن نسبت به همسران پيامبر ( ص ) را رد كرده اند .3- ( ( انما وليكم الله و رسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلوه و يوتون الزكوه و هم راكعون ) ) ، ( مايده ، آيه 55 ) شان نزول اين آيه نيز در تمام تفاسير معتبر شيعه و سني اختصاصا در رابطه با حضرت علي ( ع ) مي باشد .البته آيات بسيار ديگري نيز وجود دارد كه در اينجا به همين سه مورد اكتفامي كنيم . در آيه اول اوج ايثار در شدت نياز و در آيه دوم طهارت مطلق از هر كژي وكاستي و عيب و گناه و در آيه سوم تلفيق دو عبادت بزرگ با يكديگر همراه با اوج اخلاص و خدادوستي نمايان گرديده است . البته در آيه سوم نكته ديگري وجوددارد كه در قسمت بعد به آن اشاره خواهيم كرد .ب ) حكمت روش قرآن در معرفي اهل بيت ( ع ) : شيوه ذكر شده حكمتهاي متعددي دارد از جمله : ( 1 ) انگشت گذاردن روي اشخاص به طور اساسي چندان نقشي در روشنگري ندارد بلكه نهايتابه نوعي تبعيت و پيروي كه كوركورانه مي كشاند و البته اين مانع آن نيست كه درمورد لزوم افراد نيز معرفي شوند ولي اساسا معرفي شخصيت معرفي الگوهاست ودر نتيجه جامعه را به جاي گرايشات متعصب آميز جاهلانه به سمت تعقل و ژرف انديشي و توجه به ملاكها و فضايل و امتيازات واقعي سوق مي دهد .( 2 ) معرفي شخصيت زمينه ساز پذيرش معقول است در حالي كه معرفي شخص در مواردي موجب دافعه مي شود .اين روش بويژه در شرايطي كه شخص از جهاتي تحت تبليغات سو قرار گرفته باشد يا جامعه به هر دليلي آمادگي پذيرش وي را نداشته باشد بهترين روش است . و اين مساله دقيقا در مورد اميرالمومنين ( ع ) و اهلبيت ( ع ) وجود داشته است . براي شناخت درست اين مساله لازم است ابتدا شرايط وويژگيهاي جامعه اسلامي زمان نزول قرآن را در نظرگيريم تادر پرتو جامعه شناسي آن زمان و روانشناسي اجتماعي خاص آن جامعه بتوانيم به درك صحيحي از مساله نايل آييم . واقعيت آن است به استثناي اندكي از مومنان برجسته اكثريت جامعه صدر اسلام نسبت به اهل بيت ( ع ) به ويژه اميرالمومنين ( ع ) پذيرش نداشتند وپيامبر ( ص ) نيز در مقاطع مختلف با دشواريهاي زيادي آن حضرت را مطرحمي ساختند و در هر مورد با نوعي واكنش منفي و مقاومت روبرو مي شدند دلايل اين امر متعدد است از جمله : الف ) بسياري از آنان كساني بودند كه تا چند صباحي قبل در صف معارضين اسلام قرار داشتند و روياروي خود شمشير علي ( عليه السلام ) را ديده واز همان جا كينه وي رابه دل گرفته بودند چنانكه حضرت فاطمه زهرا ( س ) نيز يكي از علل رويگرداني مردم از آن حضرت را همين نكته ( نكيرسيفه ) بيان فرمودند .ب ) تفكرات و سنن غلط جاهلي هنوز براندشه مردم حاكم بود و اموري مانند سن و ... را در امور سياسي دخيل مي دانستند و لذا به خاطرجوان بودن حضرت علي ( ع ) وي را چندان شايسته براي رهبري جامعه نمي دانستند .ج ) اين تفكر خطرناك در سطح جامعه رايج بود و توسط كساني تبليغ مي شد كه پيامبر ( ص ) درصدد آن است كه خويشان خود را براي هميشه بر مسندقدرت و حكومت بنشاند و در اين راستا خدمات ارزنده پيامبر را نيز نوعي بازي سياسي تفسير مي كردند كه براي چنگ اندازي به حكومت براي خود و اهل بيتش انجام داده است . اين مساله چنان بالا گرفته بود كه روز غدير پس از معرفي اميرالمومنين ( ع ) يكي از حاضران صدا زد ( ( خدايا! ما را گفت كه از سوي خدا آمده وكتاب الهي آورده ام و ما پذيرفتيم و اكنون مي خواهد داماد و پسرعمش را بر ما حاكم و مستولي سازد اگر او راست مي گويد سنگي از آسمان ببار و مرا بكش !! ) ) اكنون اين سوال پديد مي آيد كه آيا در چنين وضعيتي تا چه اندازه صلاح بوده است نام آن حضرت و يا ايمه ( ع ) بعد از ايشان در قرآن به صراحت ذكر شود؟ ممكن است كسي با خود بينديشد كه اگر چنين شده بود ريشه اختلافات از بن كنده مي شد و امت اسلامي يكپارچه و هم آوا مي شدند و راه هدايت را پيشه مي ساختند زيرا قرآن موردقبول همه است و برآن اختلافي نيست . اما آيا واقعيت چنين است ؟ خير .زيرا اين خطر به طور جدي وجود داشت كه بر سر مساله اميرالمومنين ( ع ) حتي اساس اسلام و قرآن به خطر افتد و اگر نام آن حضرت به صراحت در قرآن مي آمد اين مشكله وجود داشت كه طيف عظيمي كه در جامعه پايگاه تبليغاتي وسيعي داشتندو درصدر اطرافيان پيامبر نيز بودند اساسا رسالت آن حضرت و قرآن و ...را يكسره نفي و انكار كنند و خطر جدي براي اساس اسلام و قرآن بيافرينند .شايد اين مساله ابتدا اغراق آميز جلوه نمايد در حالي كه رخدادهاي مهم تاريخي به خوبي از اين نكته پرده برگرفته اند .در اينجا به ذكر دو نمونه كه در منابع تاريخي مهم اهل تسنن به تكرار آمده و از مسلمات تاريخي است اكتفا مي شود : همه مورخان برجسته آورده اند كه چون پيامبر لحظات آخر عمر خويش را مي گذراندند درخواست قلم ولوحي نمودند تا سندي براي امت به يادگار نهند كه هيچگاه به انحراف و ضلالت گرفتار نگردند اين درخواست براي اطرافيان كاملا روشن بود و هدف از آن باتوجه به موضع گيري هاي پيشين پيامبر واضح بود .در اين هنگام عمر صدا زد ( ( ان الرجل ليهجو؛ همانا اين مرد بر اثر شدت تب هذيان مي گويد ) ) !! شگفتا پيامبري كه خداونددر وصفش فرموده است ( ( و ما ينطق عن الهوي انهو الا وحي يوحي ... ) ) در خانه اش و نزد عزيزترين و بهترين حاميانش اين چنين جسارت آميز مورد طعن قرار گيرد وكار به جايي مي رسد كه آن حضرت از تصميم خود منصرف مي شود! زيرا جداخوف آن وجود دارد كه پايداري برآن موجب انكار رسالت شود و مسلما كساني كه چنين درخانه پيامبر خدا باوي برخورد مي كنند خود را مستظهر به پشتيباني وسيع اجتماعي مي بينند و گرنه هرگز جرات چنين جسارتي به خود نمي دادند .از همين جا روشن مي شود كه سر شيوه قرآن چيست . يعني قرآن هم براي اهل فهم و درك وتعقل حرف خود را زده است و هم كاري كرده كرده كه فاقدان چنان خصوصيتي يكسره از اصل دين جدا نشوند و انگيزه هاي سياسي خاصي باعث نشود كه به طوركلي مردم را از اصل دين و ديانت جدا سازند .جالب آن است كه علاوه بر آياتي كه به گونه هاي مختلف مساله ولايت اميرالمومنين ( عليه السلام ) را مطرح ساخته اندسومين آيه اي كه در آغاز اين نگاشته آورده ايم بسيار روشن اين پيام را داده و همراه با بيان امتيازات خاص آن حضرت مساله ولايت و رهبري امت گوشزد ساخته است . در اينجا يك سوال باقي مي ماند و آن اينكه خداوند فرموده است : ( ( انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون ) ) بنابراين باتوجه به اين آيه از آن خطرات چه باك ؟ پاسخ آن است كه حافظ بودن خداوند براي قرآن از راه اسباب و علل خاص آن است ويكي از آنها بكارگيري همين شيوه است كه انگيزه كنارزدن قرآن را بخاطر يكسري اهداف خاص از بين مي برد .نمونه تاريخي ديگري كه به روشني از انگيزه وتفكرات ذكر شده پرده مي بردارد برخورد يزيد با سر مقدس حضرت اباعبدالله ( عليه السلام ) است كه چون آن را در برابر خود ديد اين شعر را سرود : ( ( لعبت هاشم بالملك فلاخبر جا و لاوحي نزل ؛ بني هاشم در پي حكومت كردن و بازيگريهاي سياسي بودند و نه وحيي از آسمان نازل شده بود و نه پيامبري برانگيخته شده بود ) ) !! براي آگاهي بيشتر در اين زمينه ر . ك : 1- فروغ ابديت جعفر سبحاني 2-رهبري امام علي ( ع ) از ديدگاه قرآن و پيامبر ( ص ) ، ترجمه سيد محمود سياهپوش 3- نقش عايشه در تاريخ اسلام علامه سيد مرتضي عسكري 4- بررسي مسايل كلي امامت ابراهيم اميني 5- خاطرات مدرسه سيد جواد مهري 6- معالم المدرستين علامه سيد مرتضي عسكري 7- اجتهاد در مقابل نص علامه سيدشرف الدين ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.